W latach 2026-2029 linia 169, łącząca Tychy z Orzeszem Jaśkowicami, ma zostać kompleksowo zmodernizowana. Po wymianie tych elementów infrastruktury, które nie zostały zmodernizowane w roku 2016, stanie się częścią ciągu łączącego Orzesze z Oświęcimiem i innymi miastami Małopolski. Choć na razie nie udało się pozyskać na ten cel funduszy z Unii Europejskiej, Polskie Linie Kolejowe SA nie rezygnują z prób ich zdobycia.
Przed dwoma tygodniami opisywaliśmy
wyniki pierwszego naboru do konkursu „Kolej Miejska”, uruchomionego w ramach Programu „Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027” (FEnIKS). Połowa wniosków nagrodzonych w pierwszym naborze konkursu to inwestycje planowane właśnie przez tę spółkę. Jak przekonuje zarządca infrastruktury, ich znaczenie dla aglomeracji, w których się znajdują, jest wręcz strategiczne. W beczce miodu jest jednak łyżka dziegciu: zgłoszone przez PLK SA zadanie „Prace na liniach kolejowych nr 140 i 169 na odcinku Orzesze Jaśkowice – Tychy” zostało wprawdzie ocenione pozytywnie, lecz z powodu zbyt małej puli dostępnych środków znalazło się na liście rezerwowej.
Linia 169: Zarządca wciąż zabiega o dofinansowanie
PKP PLK nie rezygnują ze starań o realizację zadania. – W województwie śląskim dofinansowano projekt na odcinku Tychy – Bieruń Stary. Jesteśmy w kontakcie z Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz Ministerstwem Infrastruktury w zakresie możliwości dofinansowania prac inwestycyjnych również na odcinku od Tychów do Orzesza Jaśkowic – informuje Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego zarządcy infrastruktury.
Jakie prace zostaną wykonane, jeśli dofinansowanie uda się pozyskać? – Projekt Orzesze Jaśkowice – Tychy zakłada prace torowe na fragmentach linii kolejowej nr 140 i 169. Większość planowanych prac wynika z konieczności dostosowania układu torowego do przebudowy istniejących i budowy nowych przystanków i stacji: Orzesze Jaśkowice, Orzesze Miasto, Orzesze Zawiść, Łaziska Kopanina, Łaziska Średnie, Wyry Pszczyńska (nazwa robocza) i Wyry. Obiekty zostaną dostosowane do obsługi wszystkich podróżnych – mówi nasza rozmówczyni.
Obecnie pociągi mogą rozwijać prędkość do 120 km/h z miejscowymi ograniczeniami. Planowane prace doprowadzą do ich usunięcia. – Zapewnione będzie też większe bezpieczeństwo i komfort podróżowania. Najistotniejsze zmiany odczują pasażerowie. Przebudowane perony zostaną dostosowane do obsługi osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Zwiększy się też dostęp do kolei dzięki budowie nowego i odtworzeniu nieczynnego przystanku – wylicza przedstawicielka PLK SA.
Prace sprzed 9 lat się nie zmarnują
Linia 169 (Tychy – Orzesze Jaśkowice) była modernizowana w 2016 r., ale
tylko na odcinku Tychy – Łaziska Średnie. Wcześniej, w 2015 r., prowadzono pewne prace także
między Łaziskami a Orzeszem. Choć dziś korzystają z niej pociągi KŚ, wcześniej trasa przez długi czas była
niewykorzystywana w ruchu pasażerskim.
W 2019 r. planowano
modernizację ciągu łączącego Orzesze przez Tychy, Bieruń i KWK Piast z Oświęcimiem. W 2020 r. odbył się (
ponowny)
przetarg na zaprojektowanie całości, wygrany przez
konsorcjum Idom – BBF.
Spółka nie zamierza ingerować w infrastrukturę zrewitalizowaną już w 2016 r. – Projekt zakłada prace, których zakres nie był realizowany w ostatnich latach – podkreśla Głowacka.
Łatwiejsze podróże z Orzesza w stronę Małopolski
Znaczenie wskazanego odcinka w systemie transportowym regionu ma być duże. – Efektem inwestycji na odcinku Orzesze Jaśkowice – Tychy – Bieruń będą wygodniejsze i bezpieczniejsze podróże koleją z Orzesza do Tychów i możliwość uruchomienia nowego połączenia kolejowego z Tychów do Bierunia. Dzięki temu mieszkańcy regionu zyskają szybsze i wygodniejsze połączenia, co ma szczególne znaczenie w kontekście rozwoju transportu publicznego w województwie śląskim. Planowana inwestycja odpowiada na lokalne potrzeby i przyczyni się do poprawy jakości i dostępności transportu szynowego – deklaruje Głowacka.
Realizacja projektu jest przewidziana przez zarządcę na lata 2026-2029. Wspomniane prace na linii 179 między Tychami a Bieruniem Starym, na które PLK SA otrzymały dofinansowanie, będą obejmowały rewitalizację linii kolejowej, przywrócenie jej pełnej funkcjonalności oraz zwiększenie prędkości pociągów do 120 km/h. Modernizacja obejmie także budowę nowych przystanków oraz przebudowę przejazdów.
– Dzięki temu mieszkańcy regionu zyskają szybsze i wygodniejsze połączenia, co ma szczególne znaczenie w kontekście rozwoju transportu publicznego w województwie śląskim. Przetarg zostanie ogłoszony pod koniec 2025 roku. Wartość projektu to ponad 522 mln zł brutto – uściśla zarządca.
Pozostałe linie: Przepustowość wzrośnie
W komunikacie prasowym PKP PLK na temat konkursu spółka przypomina też o pozostałych przedsięwzięciach, dla których udało się uzyskać dofinansowanie. Na odcinku Wrocław Psie Pole – Wrocław Sołtysowice (linia 143) zaplanowano kompleksową modernizację torowiska, obiektów inżynieryjnych, peronów i urządzeń sterowania ruchem. Efektem będzie poprawa przepustowości i usprawnienie ruchu pasażerskiego i towarowego w węźle wrocławskim. – Ogłoszenie przetargu planowane jest na IV kwartał 2025 r., a wartość projektu wynosi ponad 190 mln zł brutto – zapowiadają PLK SA.
Na odcinku Toruń Główny – Toruń Wschodni zostaną zmodernizowane tory, perony i zabytkowy most im. Ernesta Malinowskiego z 1873 r. Powstanie
drugi tor w tunelu pod Placem Pokoju Toruńskiego i dwa nowe przystanki kolejowe. Przebudowa obejmie też stacje Toruń Miasto i Toruń Wschodni. PLK SA zrealizują też przedłużenie przejścia podziemnego do ul. Sowińskiego. – Wspólna inwestycja PKP PLK, PKP SA oraz Miasta Torunia znacząco zwiększy rolę kolei w miejskim systemie komunikacyjnym i poprawi dostępność dla mieszkańców. Postępowanie przetargowe planowane jest na IV kwartał 2025 r. Wartość inwestycji to 191 mln zł brutto – deklaruje zarządca.
Program Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS) jest kontynuacją Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” (POIiŚ). Jego budżet wynosi ponad 113 mld zł, z czego ponad 91 mld zł pochodzi z funduszy unijnych. PKP PLK SA są jednym z jego największych beneficjentów w obszarze transportu.